Η εταιρεία μας δραστηριοποιείται στον τομέα των δημόσιων έργων στη Στερεά Ελλάδα και έχουμε γίνει μάρτυρες σοβαρών παρατυπιών στις διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης έργων από τον Δήμο Καρπενησίου. Με την παρούσα καταγγελία, επιθυμούμε να αναδείξουμε ένα συγκεκριμένο περιστατικό που αποδεικνύει την έλλειψη διαφάνειας και ισότιμης μεταχείρισης στον τομέα των δημόσιων έργων. Το έργο και η χρηματοδότησή του Το 2020 εγκρίθηκε η χρηματοδότηση, ύψους περίπου 300.000 ευρώ, για την εσωτερική διαρρύθμιση μιας αίθουσας στο συνεδριακό κέντρο Καρπενησίου. Η χρηματοδότηση προήλθε από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020 μέσω της Αναπτυξιακής Φθιώτιδας ΑΕ ΟΤΑ. Παρόλα αυτά, επί τέσσερα χρόνια το έργο δεν δημοπρατήθηκε, παραμένοντας αναίτια σε εκκρεμότητα χωρίς ο φορέας χρηματοδότησης να ενδιαφέρεται.
Η διαδικασία ανάθεσης και οι παρατυπίες
Το έργο (ένα μέρος του όχι ολόκληρο) δημοπρατήθηκε τελικά την άνοιξη του 2024, από την αρχή υπήρχαν πληροφορίες ότι θα κατευθυνόταν προς συγκεκριμένους εργολάβους. Όπως αποδείχθηκε, στις 22 Ιουλίου 2024, ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε στην εταιρεία ΤΡΙΧΩΝΙΣ ΑΕ, η οποία διατηρεί προνομιακή σχέση με τον Δήμο Καρπενησίου. Αν και η νομοθεσία (άρθρο 105 του Ν.4412/2016) ορίζει ότι η σύμβαση πρέπει να υπογραφεί εντός 15 ημερών από την κατακύρωση, η σύμβαση του έργου υπογράφηκε στις 13 Μαρτίου 2025, δηλαδή οκτώ μήνες αργότερα, κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας. Εξίσου ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η Αναπτυξιακή Φθιώτιδας ΑΕ ΟΤΑ δεν έθεσε κανένα ζήτημα για την προφανή αυτή παρανομία, ενώ σε άλλες περιπτώσεις εμφανίζεται εξαιρετικά αυστηρή και περικόπτει χρηματοδοτήσεις για πολύ μικρότερες διαδικαστικές παραλείψεις. Επίσης ξεχάστηκε από όλους ότι η σύμβαση θεωρείται ως συναφθείσα από την ημερομηνία κοινοποίησης της πράξης κατακύρωσης στον ανάδοχο άρα ο ανάδοχος θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει τις εργασίες ώστε έως το καλοκαίρι του 2025 που λήγει η προθεσμία χρηματοδότησης να έχει τελειώσει.
---------------
Το πραγματικό πρόβλημα: Επιλεκτική αυστηρότητα και αδιαφανείς σχέσεις
Το μεγαλύτερο ζήτημα ανακύπτει από το γεγονός ότι η προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου υπερβαίνει την περίοδο ισχύος του χρηματοδοτικού προγράμματος, το οποίο λήγει το καλοκαίρι του 2025. Εφόσον διαπιστώνεται ότι ένα έργο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός των προθεσμιών της χρηματοδότησης απεντάσσεται από το πρόγραμμα, όμως η συγκεκριμένη εργολαβία φαίνεται να απολαμβάνει ειδικής μεταχείρισης και εξακολουθεί να προχωράει μέσω χρηματοδότησης. Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι ότι ο πραγματικός ανάδοχος του έργου δεν είναι η εταιρεία που υπέγραψε τη σύμβαση, αλλά άλλο πρόσωπο το οποίο, λόγω της θέσης του, δεν μπορεί να αναλάβει επίσημα το έργο. Ωστόσο, διατηρεί ισχυρές διασυνδέσεις και γνωρίζει πώς να εξασφαλίζει τις απαραίτητες «διευκολύνσεις», ποιες είναι οι σχέσεις του πραγματικού εργολάβου με τον φορέα χρηματοδότησης? Συμπέρασμα και αίτημα παρέμβασης Αυτού του είδους οι πρακτικές καταστρατηγούν τον υγιή ανταγωνισμό και υπονομεύουν την αξιοπιστία των δημόσιων διαδικασιών. Όσοι επιχειρούν με διαφάνεια και επαγγελματισμό αποκλείονται από τους διαγωνισμούς με έμμεσους τρόπους ή τιμωρούνται αυστηρά για ασήμαντες λεπτομέρειες, ενώ κάποιοι άλλοι απολαμβάνουν πλήρη ασυλία. Ζητούμε την άμεση παρέμβαση των αρμόδιων αρχών για τη διερεύνηση της υπόθεσης και την αποκατάσταση της νομιμότητας. Η ανοχή σε τέτοιες πρακτικές υπονομεύει κάθε έννοια δικαίου και ισονομίας στον τομέα των δημόσιων έργων.
Γεώργιος Παπαδημητρίου
Πολιτικός Μηχανικός
0 Σχόλια